تعبیرهایی که در روایات در مورد دولت و حکومت امام مهدی آمده چنین است:
1-«دولت جهانی» که اشاره به قلمرو حکومت دارد؛
2-«دولت عدالت» که اشاره به بسط عدالت در زمان حاکمیت این دولت دارد؛
3-«دولت کریمه» که اشاره به محوریت کرامت انسان در این دولت دارد و به طور مشخص بیان شده که کرامت مداری یعنی عزّت اسلام و مسلمین از یک سو وذلّت و نفاق و منافقان از سوی دیگر؛
4-«دولت صالحان» که اشاره به صالح بودن زمامداران آن است؛
5-«دولت حق»که اشاره به حق مداری این دولت و نتیجه ی آن یعنی بسط حق و رفع باطل است؛
6-«دولت مستضعفان» که اشاره به حاکمیت یافتن کسانی دارد که از سوی صاحبان زر و زور و تزویر به استضعاف کشیده شده اند.
7-«دولت امنیت» که اشاره به امنیت فراگیر در آن دولت است؛ امنیتی که هم اجتماعی است و هم ایمانی ؛
8-دولت رفاه که اشاره به فراگیری رفاه در پهنه ی زمین است و ...
یکی دیگر از تعبیر هایی که از دولت مهدی شده ولی کمتر مورد توجه قرار گرفته، تعبیر«آخرین دولت» است.
این تعبیر در کلمات نورانی معصومان وجود دارد.امام باقر می فرمایند:«دولتنا آخر الدول» دولت ما آخرین دولت است. سپس در پایان کلام خویش می فرمایند: و هو قول الله عزّوجلّ:«و العاقبه للمتقین» و این همان سخن خداوند است که می فرماید:عاقبت از آن پرهیزکاران است.
اهل بیت از دولت حضرت مهدی به عنوان «آخرین دولت» یاد کرده اند.اکنون دو سؤال مطرح است:1- آخرین دولت بودن به چه معناست؟ 2- علت آخرین بودن حضرت مهدی چیست؟
وقتی میگوییم دولت حضرت مهدی آخرین دولت است، هم به معنی این است که آخرین و مترقی ترین اندیشه در باب حکومت و زمامداری است و هم به معنی این است که پس از آن دولت دیگری حاکمیت نمی یابد و تا پایان تاریخ ادامه می یابد.امام باقر به دنبال این که می فرمایند:«دولت ما آخرین دولت است» چنین ادامه می دهند:«هیچ خاندان دارای حکومتی باقی نمی ماند، مگر اینکه قبل از ما به حکومت میرسند.» امام صادق نیز در این رابطه می فرمایند :«این امر(حکومت ما اهل بیت)فرا نمی رسد تا اینکه همه گروه ها بر مردم حکومت کرده باشند...آنگاه قائم قیام می کند و حق و عدالت را بر پا می دارد.
در برخی روایاتی که در آنها مسئله ی آخرین دولت بودن حکومت امام مهدی ، مطرح شدهعلت آن نیز تبیین شده است.مثلا امام باقر پس از آن که می فرمایند دولت ما آخرین دولت است و پیش از آن، همه ی صاحبان قدرت و اندیشه به حکومت می رسند، در بیان علت آن نیز می فرمایند :«... تا وقتی شیوه ی حکومت ما را دیدند ،نگویند اگر ما هم به حکومت میرسیدیم ، به شیوه ی اینان رفتار میکردیم.»
از مجموع این دو حدیث چینی بر میآید که علت تأخر دولت امامت، اتمام حجت تااریخی و عملی است. باید بشر به تجربه دریابدکه راه عدالت جز از طریق اهل بیت نمی گذرد و برقراری عدالت جز با دست مردان عدالت پیشه و امامان معصوم ممکن نیست.تبیین این حقیقت در گرو توجه به این سه امر است:
نخست، عدالت مهم ترین نیاز بشر است.
دوم ، اجرای عدالت نیاز به مردان عادل دارد.
سوم، عدالت گستری نیاز به عدالت پذیری دارد. بدون عدالت پذیری، اجرای عدالت ممکن نیست.اگر امام عدالت گستر وجود داشته باشد،و لی امت عدالت پذیر وجود نداشته باشد، عملیات عدالت گستری با شکست رو به رو می شود.
نظرات شما عزیزان:
به ما هم سر بزنید
پاسخ:سلام.ماشالله چه وبلاگ پر حجمی داری..!!!!!یعنی منظورم اینکه چقدر گرافیکیه.....
پاسخ:سلام.ماشالله چه وبلاگ پر حجمی داری..!!!!!یعنی منظورم اینکه چقدر گرافیکیه.....
مريم-دخترپرو
ساعت16:53---9 مرداد 1392
عاليه
پاسخ:ممنونم دختر پر رو .مریم خانوم.
پاسخ:ممنونم دختر پر رو .مریم خانوم.
نوشته شده در چهار شنبه 9 مرداد 1392،
موضوعات: ویلای مهدویت، ،
برچسبها: فرهنگ الفبایی، مهدویت، حرف آ،
ساعت 13:42 توسط امیر حسین.